MỘT SỐ BIỆN PHÁP NÂNG CAO NĂNG LỰC ĐỌC, KỂ DIỄN CẢM CHO SINH VIÊN NGÀNH GIÁO DỤC TIỂU HỌC

Investigation into expressive reading and story telling ability of students majoring in primary education at University of Education - The University of Da Nang
Tác giả: ThS. Võ Thị Bảy,

Tóm tắt:

Trong chương trình Tiếng Việt tiểu học, việc luyện đọc, kể diễn cảm góp phần nâng cao năng lực cảm thụ văn học cho học sinh trong giờ Tập đọc; việc rèn kĩ năng kể chuyện và nghe kể chuyện nhằm nâng cao năng lực cảm thụ văn học cho học sinh trong giờ học Kể chuyện. Vì vậy, đọc, kể diễn cảm là năng lực cần thiết của giáo viên tiểu học trong dạy học Tiếng Việt. Ở bài viết này, trên cơ sở nghiên cứu thực tiễn năng lực đọc, kể diễn cảm của sinh viên ngành Giáo dục Tiểu học, chúng tôi đề xuất một số biện pháp phát triển năng lực đọc, kể diễn cảm cho sinh viên ngành Giáo dục Tiểu học, nhằm giải quyết vấn đề phát triển năng lực nghề nghiệp cho sinh viên ngành Giáo dục Tiểu học các trường Sư phạm nói chung và năng lực dạy học trong môn Tiếng Việt ở bậc tiểu học nói riêng.

Từ khóa: giáo dục tiểu học; đọc; kể diễn cảm; năng lực; biện pháp.

Abstract:

Expressive reading and story-telling ability is a necessary activity for students and teachers majoring in Primary Education, for these are the basic skills that teachers use in the process of teaching Vietnamese Language, especially Reading and Story-telling subjects. However, results from a survey on the status quo of expressive reading and story-telling ability of students at the Department of Primary Education, University of Pedagogy, the University of Da Nang showed that the students' expressive reading and story-telling ability was still limited. When reading a work, the students could neither demonstrate its style and genre-specific features nor properly handle techniques for showing pauses, heights, lengths, intonations and non-linguistic elements. This can be attributed to the fact that prior to reading, the students were not aware of identifying textual factors, content, ideas, the basic tone of the work, techniques used in expressive reading and story-telling as well as the influence of their dialect accents. Besides, many students were still unaware of self-training to improve their expressive reading and story-telling ability. This forms a focus of our research aimed at proposing measures to improve expressive reading and story-telling ability of students at the Department of Primary Education in particular and primary school teachers in general.

Keywords: status quo; training of expressive reading and story-telling ability; expressive reading and story-telling ability; expressive; primary school majors.

Các bài báo khác của tác giả được đăng trên tạp chí

Số thứ tự Bài báo Tạp chí Trang Ngày đăng
121(04).20162730-12-16
218(01).201610930-03-16